Accions evitatives a l’ansietat

psicologo ansiedad sabadell

Abans de començar a parlar sobre per què fem accions evitatives quan una persona pateix ansietat, hem d’aclarir què podem entendre per evitació. Les accions evitatives són totes aquelles maniobres que realitzem per fugir, o per no afrontar, una situació que ens produeix angoixa, nervis, por, etc. Posem uns exemples: evitar trobar-nos amb una persona, no conduir, no tenir una conversa seriosa amb algú, no anar a una entrevista de treball, no parlar amb el nostre cap quan hem de fer-ho, afartaments de menjar (sí, també pot ser una acció evitativa ), no pesar-nos, etc. Hi ha milers d’accions evitatives, tantes com situacions que ens produeixen ansietat, però, per què passa això?

ansiedad sabadell

L’ansietat és un mecanisme de defensa davant una situació de perill. Com ja hem explicat en algun article anterior, és una acció de fugida evolutiva que tenim des de fa centenars de milers d’anys, ens servia per aconseguir allunyar-nos ràpidament davant d’una situació de perill (en realitat això seria estrès, però per al públic en general això és ansietat i és més fàcil d’entendre). Això avui en dia, com no hi ha hagut temps evolutiu perquè desaparegui, ens segueix passant. Les sensacions de perill s’han transformat en aspectes de la vida més comuns com els descrits en el paràgraf anterior.

La interpretació moderna del perill ve donada per com interpretem el món segons les nostres experiències. Si en les ocasions en què el cap ens ha cridat per parlar amb nosaltres ens han renyat o han estat desagradables, percebrem la reunió amb el nostre nou cap com un perill i això ens produirà ansietat (estrès). Si hem anat a moltes entrevistes de treball i mai ens han agafat, i això ens ha fet sentir com un fracassat (interpretació de la realitat), anticiparem un perill futur i veurem aquesta entrevista com un perill de forma no-conscient i patirem d’ansietat .

psicologos sabadell

Ja hem explicat que l’estrès (o amb el temps ansietat) és un mecanisme de fugida, de manera que en aquestes situacions passarà el mateix, tractarem d’evitar l’estímul que ens produeix aquest malestar. Si interpretem que quan parlem amb el nostre cap ho anem a passar malament, generem aquesta ansietat anticipatòria, el que ens farà voler realitzar una acció evitativa com postergar la reunió o accions similars.

Hi ha altres formes d’evitació menys òbvies o més indirectes com la que hem explicat abans dels afartaments de menjar per l’ansietat. Si per un succés que va passarà en poc tempos, o per alguna cosa que ens preocupa molt, o perquè la nostra parella ens ha deixat i ens sentim molt malament, si per una d’aquestes situacions (o molts altres exemples) comencem a tenir emocions desagradables com ara la tristesa, això podem interpretar-ho no-conscientment com una situació de perill. En aquests exemples, menjar ens proporcionarà plaer i després sensació d’estar plens, mentre estem sentint aquestes sensacions és difícil sentir la tristesa, la pena o el dolor emocional, pel que estem fent una acció evitativa de manera no directa.

terapia pareja sabadell

Si pateixes d’estrès o ansietat i estàs buscant un psicòleg a Sabadell, posa’t en contacte amb nosaltres.

Centre InSight

José R. Martín

¿Te ha gustado el artículo? Valoración:
333 Veces visto
Comparteix aquest article:
Scroll to Top
Open chat
1
Hola, en qué podemos ayudarte? ☺