5 tips per no discutir-te amb la família per Nadal

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

opiniones psicologo sabadell

En breu arriben les festes de Nadal i amb elles els sopars i dinars amb la família. De vegades ens reunim amb familiars que veiem poques vegades a l’any, i tot i que normalment aquest fet ens produeix il·lusió i felicitat, altres cops comporta baralles i tensió davant comentaris i actituds que ens molesten.

Per què succeeixen aquestes discussions i baralles?

De vegades en les famílies s’acaba produint una espècie de competitivitat per demostrar qui ho fa millor i qui té raó. Aquest fet sol ser provocat per persones amb una actitud social tòxica, amb la qual hem d’aprendre a gestionar i a relacionar-nos.

Per què hi ha persones que es comporten així?

Els motius poden ser diversos, però poden estar relacionats amb la competitivitat i la necessitat de sentir-se estimats. Quan una persona acaba intentant fer-se notar davant la família i intenta deixar malament a altres persones pot estar relacionat amb la inseguretat. Inconscientment poden tenir la temptació de deixar malament a altres persones perquè senten que d’aquesta manera ells estaran més ben valorats. Un altre dels motius per generar relacions socials tòxiques com les que hem explicat són les velles picabaralles no resoltes. En totes les relacions socials es produeixen de tant en tant conflictes, quan aquests no estan resolts i no s’han parlat, es pot acabar generant una situació sense resoldre, de manera que les persones poden arribar fins a aquestes reunions a la defensiva, cosa que acaba produint petites disputes i discussions.

psicologo sabadell

Què podem fer?

1.Si aquestes situacions ja s’han donat en el passat ja sabem què podem esperar. Els dies anteriors a aquests sopars podem fer un treball de conscienciació sobre aquest tema, podem repassar mentalment les situacions i analitzar de quina manera vam reaccionar en el passat, per així valorar si hem de canviar o no la nostra forma d’actuar. Si creiem que les nostres reaccions no ens van fer sentir bé llavors hem de canviar mentalment les nostres actituds i imaginar-les com si d’una pel·lícula es tractés. El treball de visualització previ pot preparar per a respondre de manera diferent després en la realitat.

2.Podem fer un treball d’empatia i intentar entendre per què algunes persones reaccionen d’aquesta manera. No diem que calgui justificar-ho, sinó explicar-ho. En paràgrafs anteriors hem explicat possibles motius davant alguns comportaments, entendre’ls pot fer que baixi la nostra tensió, ja que aquesta també augmenta davant de situacions d’incertesa i que no aconseguim entendre.

mejor psicologo sabadell

3.Posar el focus en nosaltres mateixos pot ser una bona manera de preparar davant d’aquestes situacions. Possiblement pensem que nosaltres no tenim cap culpa i que sempre ens comportem de manera correcta, però quan vam acudir a reunions socials de forma tensa és probable que, encara que no ho pretenguem, en la nostra actitud i comportament es vegi reflectida aquestes emocions. Aquesta situació pot fer que les altres persones també percebin aquest comportament i també actuïn a la defensiva, de manera que el conflicte està servit. Estar conscienciats per mostrar una actitud més relaxada i més segura evitant un comportament de tensió, farà que l’ambient es relaxi considerablement.

4.Evitar els jocs psicològics. Encara que intentem actuar de forma correcta podem trobar-nos davant d’alguna persona que vulgui provocar-nos ja que està esperant generar conflicte. Si ens deixem portar per aquestes actituds entrarem de ple en el joc de tensió que pretenien, la resposta que esperen per tant és la de tensió i defensa. Si som conscients d’aquesta possibilitat i responem de manera calmada i assossegada, sense voler entrar en aquest joc, podem provocar desconcert en aquesta persona. Potser inicialment provoquem que ens vulguin portar a aquest joc de forma més intensa, però si seguim sense respondre al final es cansaran i cessarà aquesta situació.

terapia pareja sabadell

5.Ser conscient de les emocions que volem sentir durant aquestes reunions. A vegades és inevitable pensar que no podrem evitar respondre davant provocacions o discussions: temes familiars, política, economia, etc. Si sentim que no podrem controlar-ho el millor és canviar de tema o no participar. Hem de tenir autoconsciència emocional i posar el focus en com ens fa sentir ficar-nos en aquestes situacions, si la resposta és que ens fa sentir malament, el més assenyat per a nosaltres és evitar entrar en les polèmiques i parlar amb una altra persona amb la qual ens sentim més a gust. Cerca el resguard en persones amb les que no ens sentim amb tensió o a la defensiva és una bona manera de sentir-nos bé i evitar relacions socials tòxiques.

 

Desitgem que aquests consells us ajudin a passar unes bones festes amb les vostres famílies i amistats. Bon Nadal!

Si busques un psicòleg a Sabadell pots contactar amb nosaltres a la nostra secció de contacte.

Centre de Psicologia InSight

José R. Martín

Col. 24026

¿Te ha gustado el artículo?
[Total: 1   Average: 5/5]
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email
Open chat
1
Hola, en qué podemos ayudarte? ☺