El tema del bullying sol provocar mites i falses creences que minimitzin el problema daquest fenomen social. Encara que n’hi ha moltes, avui en parlarem de 5 d’aquestes.
- “El bullying està de moda. És una cosa que ha existit sempre però que ara té molta publicitat”.
Fals. Encara que aquest tipus de problema hagi existit abans actualment es donen circumstàncies concretes que fan que aquest problema hagi empeorat (farem un article en les properes setmanas sobre aquestes causes). Aquest tipus de comentari el que fa és intentar treure importància al problema. El bullying és un problema complex que és viu a tots els centres educatius i que té greus conseqüències, per tant, no és una cosa que estigui de moda, és un problema actual en què s’ha d’incidir.
- “El bullying és únicament violència física, la resta són bromes i burles, però el peor és la violència física”.
Fals. Burles, bromes, intimidació, assetjament, vexacions, assetjament sexual, exclusió, rumors, difamacions, assetjament a les xarxes, etc. Totes aquestes formes de bullying són les més freqüents i cap està relacionada amb la violència física, ja que el tipus d’assetjament escolar més perjudicial està relacionat amb la violència emocional perquè aquesta ataca la identitat de la persona, la seva orientació sexual, a pes, estatus social, religió, etc. Aquestes diferents formes d’assetjament provoquen nivells molt alts d’ansietat que poden arribar a tenir conseqüències durant tota la vida de la persona.
- “El bullying ha passat sempre i no es pot fer per canviar-ho”.
Fals. Dir una cosa com aquesta provoca passivitat i tendeix a permetre que el problema del bullying es pugui donar sense cap obstacle. Que aquest fenomen hagi passat anteriorment no vol dir que no podem fer res per actuar al present per intentar evitar més casos de bullying, o per saber actuar millor en els casos que s’estiguin donant per poder donar una resposta més adient actualment. És important intervenir per eradicar el problema i ser més eficients en la intervenció de la problemàtica del bullying.
- “Al bullying s’ha d’ajudar únicament la víctima”.
Fals. L’assetjador també pot tenir problemes a mig i llarg termini, ja que, si aquest tipus de conductes es repeteixen, en el futur pot arribar a tenir conductes antisocials, agressives i replicar-ne el comportament actual. L’assetjador també ha de rebre una intervenció per tal que sigui conscient del seu comportament i arribi a comprendre les conseqüències de la seva conducta. A més, normalment en aquestes situacions hi ha observadors que estan implicats en les situacions però que no intervinguin, aquesta manca d’implicació pot arribar a tenir conseqüències emocionals negatives, per la qual cosa caldrà realitzar una intervenció a nivell global.
- “L’agressor és només un nen i no és responsable del que fa, ja que no se n’adona de les conseqüències dels seus actes”.
Fals. Els agressors saben perfectament quines conseqüències tenen els seus actes i que estan fent dany a altres nens i nenes. Els agressors solen ser intel·ligents i manipuladors i amb les seves conductes obtenen recompensas de tipus emocionals i desgraciadament, moltes vegades de tipus social. L’assetjador ha de saber que el seu comportament mereix un càstig.
Com hem vist, la problemàtica del bullying mereix mirades diferents des de diferents perspectives. És un aspecte de la societat sobre el qual s’ha d’intervenir i treballar, i sobre el que no s’ha de callar mai.
Si estàs buscant un psicòleg infantil o un psicòleg per adolescents a Sabadell , pots posar-te en contacte amb nosaltres mitjançant les diferents vies de contacte.
Article inspirat per Maite Garaigordobil Landazabal, Bullying i cyberbullying: definició, prevalença, conseqüències i mites.
Centre de Psicologia InSight
José R. Martín
24026