Què és la Síndrome d’Asperger?
La Síndrome d’Asperger (SA) és una síndrome descrita inicialment per Hans Asperger, psiquiatre i pediatre. Va ser el primer a descriure els símptomes de l’ autisme asperger en nens més petits.
La síndrome d’Asperger és un trastorn que anteriorment formava part del clúster Trastorns Generalitzats del desenvolupament, on s’incloïa juntament amb altres trastorns com l’Autisme o la Síndrome de Rett. Després de la darrera revisió del DSM (Diagnòstic i Statistical Manual de Mental Disorders), la síndrome d’Asperger queda recollida dins del Trastorn de l’Espectre Autista (TEA), amb l’especificador: amb el llenguatge preservat.
Com identificar una persona amb síndrome d’Asperger?
Actualment la Síndrome d’Asperger està inclosa dins del TEA perquè té dues àrees afectades:
-
Deficiències socials
Les persones amb la malaltia d’asperger presenten dificultats per interpretar els senyals socials i del llenguatge no verbal, dificultats en la interpretació de les emocions i una rica semàntica que contrasta amb un dèficit en la pragmàtica del llenguatge.
-
Comportaments, interessos i activitats restringides i estereotipades
Les persones amb el tipus d’autisme asperger tenen focus d’interès que no solen ser compartits amb els altres: dinosaures, mitjans de transport, l’espai… A més, estan absorts amb un tema, cosa que els porta a deixar de banda altres temes que no li agraden i això li dificulta les relacions socials en no compartir un focus d’interès.
Síndrome d’Asperger a la infància
Aquells alumnes amb SA que presenten un bon rendiment acadèmic solen passar desapercebuts i, com a conseqüència, solen estar exclosos de la possibilitat d’adquirir beques d’ajut per a l’aprenentatge. El rendiment acadèmic sol ser, en general, bo perquè no presenta una discapacitat intel·lectual impedeixi consolidar l’aprenentatge. Però les dificultats rauen en altres àrees:
– Relació amb els companys
Una de les dificultats que presenta la síndrome d’Asperger és entaular relacions socials assertives i això fa que la majoria de vegades aquest perfil quedi exclòs del grup classe.
L’exclusió respecte al grup ve donada moltes vegades per la manca de coneixement del seu diagnòstic , així com de funcionament: no comprenen que un comentari pot tractar-se simplement d’una broma, no entenen la ironia, no entenen les emocions dels altres… i tot això els porta a desconfiar de les intencions els altres.
Sí que s’ha observat que aquest perfil presenta una relació millor amb aquells alumnes que es troba en un curs superior o inferior al seu.
– Conflictes amb el professorat
La literalitat i la rigidesa dels pensaments els porten en molts casos a presentar conflictes amb el professorat que no entén el funcionament de la Síndrome d’Asperger. En canvi, el professorat que s’ha format en l’estudi d’aquesta síndrome és capaç de vincular-hi millor i ajudar-los a assolir les metes proposades.
És important recordar que la negativitat a realitzar una tasca per part d’un nen amb asperger no és degut a una actitud desafiadora com seria el cas del Trastorn Negativista Desafiant. Al SA per una manca de predicció sobre la tasca que ha de fer o bé perquè no entén el motiu d’haver de fer aquesta tasca.
Com ajudar persones amb Asperger
A continuació, s’especifiquen un seguit d’adaptacions metodològiques que permeten al nen amb SA facilitar la convivència a l’aula en relació amb els companys, així com l’aprenentatge:
- Ús de rutines
- Vigilar la rigidesa a l’aplicació de les normes
- Aprofitar les àrees d’interès del nen
- Ús d’estímuls visuals
- Facilitar les relacions socials on pugui destacar el nen amb autisme a l’àrea d’interès que tingui més desenvolupada
- Proporcionar reptes
- Explicació dels coneixements de manera explícita
- Deixeu-los el vostre espai
- Adaptar els exàmens per preguntar de manera explícita evitant elements innecessaris
- Treballar la prosòdia
- Ajudar-los que entenguin el comportament social
- Treballar per parelles
Si vols saber més sobre tractaments de la síndrome d’asperer, visita aquest post
Aprèn a conviure amb la Síndrome Asperger
En conclusió. podem dir que els infants amb SA poden assolir l’aprenentatge esperat a nivell acadèmic però és responsabilitat dels adults que també puguin gaudir pel camí d’altres aspectes relacionats amb el món escolar, així com social i personal.
La col·laboració del centre educatiu del nen amb altres centres on assisteixi, i la comunicació fluida entre aquests i la família, seran de vital importància per al desenvolupament emocional, cognitiu i social daquests infants.
És a les nostres mans entendre el funcionament del nen i entendre la família que hi ha darrere de la Síndrome d’Asperger.
Referències bibliogràfiques:
- Domínguez Roca, Mª Teresa. Adaptacions curriculars per a Alumnes i Alumnes amb Síndrome de Asperger. https://www.asperger.es/index.php?V_dir=MSC&V_mod=download&f=2017-4/27-10-46-58.admin.Adaptaciones_curriculares_para_alumnos_con_SA.pdf
- Belloch, A., Sandín, B., i Ramos, F. (Eds.) (2009). Manual de Psicopatologia (2a edició).Vol II. Madrid: McGraw Hill Interamericana.
Centre InSight, els teus psicòlegs a Sabadell online