Sense categoria

L’educació emocional, una feina també dels pares

emoc1

L’educació emocional és un concepte relativament nou que intenta promoure el desenvolupament dels infants de les competències emocionals bàsiques, per tal de potenciar el benestar personal i social.

Què volem aconseguir?

Els objectius de l’educació emocional són : adquirir un millor coneixement de les pròpies emocions, identificar les emocions dels altres, anomenar les emocions correctament, desenvolupar habilitats per ser capaços de regular les pròpies emocions , pujar el llindar de la tolerància a la frustració, prevenir els efectes nocius de les emocions negatives , desenvolupar habilitats per generar emocions positives, desenvolupar habilitats dautomotivar-se i adoptar una actitud positiva durant la vida Bisquerra, García, i Ángel, JC (2017).

Aquestes competències emocionals, encara que el seu desenvolupament s’inicia en els primers anys de vida, es desenvolupen durant tota la infància i tota la vida , per tant, no és una fita on arribar i aconseguir, sinó un objectiu a treballar durant tota la infància vida tot i que allò saludable hauria de ser començar a desenvolupar-les en el transcurs de la infància.

emoc3

Tot i que l’objectiu de l’educació emocional seria poder implantar-se a les escoles (com ja està passant a molts països) i treballar-se com una assignatura més (l’escola no només ha de culturitzar sinó també educar persones), el treball de l’educació emocional també pot , i ha de realitzar-se en l’àmbit de la família, aspecte que hauria de ser promogut pels propis pares. Per què?, per evitar conflictes emocionals en els nens i així prevenir aspectes com: baixa tolerància a la frustració, confondre sentiments, dificultat d’identificació i expressió emocional, dificultat en les relacions socials i familiars, problemes d’autocontrol, problemes d’autoestima, problemes de comportament, etc. Bisquerra, Garcia, i Àngel, JC (2017).

emoc2

Com podem ajudar-hi?

Però com poden els pares ajudar a fer que els nens i nenes desenvolupin les seves competències emocionals? Treballant amb les emocions. Quan els nens i nenes arribin a casa els podem preguntar com els ha anat el dia, i sobre els esdeveniments que expliquin demanar com s’han sentit en aquestes situacions, demanar que dibuixin el que ha passat i com els ha fet sentir i com es reflecteix això al dibuix. Preguntar-los sobre les emocions dels altres companys i persones amb què es relacionen, i com saben que s’han sentit així, fer un calendari setmanal i fer emoticones amb cares que expressin emocions i els nens així podran expressar-se a com s’han sentit cada dia , proposar alternatives de comportament, etc. La creativitat és el nostre únic límit si sabem què volem aconseguir.

Treballar amb els nostres fills i filles de manera contínua amb les emocions farà que faciliti l’adquisició d’aquestes competències , que els ajudarà a adquirir habilitats que no només els ajudarà en el moment vital en què es troben, també els prepararà emocionalment per a l’adolescència i posteriorment per a la vida dadult.

Si estàs interessat en aquest tema i busques un psicòleg a Sabadell, contacta amb nosaltres i t’informarem sense cap compromís.

Bisquerra, R., Garcia, E., i Àngel, JC (2017). Educació emocional i benestar. Barcelona: UOC.

José R. Martín Col. Núm. 24026

Centre de Psicologia InSight

 

Post relacionats:

Contacta amb els nostres psicòlegs:

Adreça:
Carrer de Blasco de Garay, 84, 08202 Sabadell, Barcelona

Correu electrònic:
[email protected]

Telèfon (WhatsApp): 620 03 90 45