L’educació emocional és un concepte relativament nou que intenta promoure el desenvolupament dels infants de les competències emocionals bàsiques, per tal de potenciar el benestar personal i social.
Què volem aconseguir?
Els objectius de l’educació emocional són : adquirir un millor coneixement de les pròpies emocions, identificar les emocions dels altres, anomenar les emocions correctament, desenvolupar habilitats per ser capaços de regular les pròpies emocions , pujar el llindar de la tolerància a la frustració, prevenir els efectes nocius de les emocions negatives , desenvolupar habilitats per generar emocions positives, desenvolupar habilitats dautomotivar-se i adoptar una actitud positiva durant la vida Bisquerra, García, i Ángel, JC (2017).
Aquestes competències emocionals, encara que el seu desenvolupament s’inicia en els primers anys de vida, es desenvolupen durant tota la infància i tota la vida , per tant, no és una fita on arribar i aconseguir, sinó un objectiu a treballar durant tota la infància vida tot i que allò saludable hauria de ser començar a desenvolupar-les en el transcurs de la infància.
Tot i que l’objectiu de l’educació emocional seria poder implantar-se a les escoles (com ja està passant a molts països) i treballar-se com una assignatura més (l’escola no només ha de culturitzar sinó també educar persones), el treball de l’educació emocional també pot , i ha de realitzar-se en l’àmbit de la família, aspecte que hauria de ser promogut pels propis pares. Per què?, per evitar conflictes emocionals en els nens i així prevenir aspectes com: baixa tolerància a la frustració, confondre sentiments, dificultat d’identificació i expressió emocional, dificultat en les relacions socials i familiars, problemes d’autocontrol, problemes d’autoestima, problemes de comportament, etc. Bisquerra, Garcia, i Àngel, JC (2017).
Com podem ajudar-hi?
Però com poden els pares ajudar a fer que els nens i nenes desenvolupin les seves competències emocionals? Treballant amb les emocions. Quan els nens i nenes arribin a casa els podem preguntar com els ha anat el dia, i sobre els esdeveniments que expliquin demanar com s’han sentit en aquestes situacions, demanar que dibuixin el que ha passat i com els ha fet sentir i com es reflecteix això al dibuix. Preguntar-los sobre les emocions dels altres companys i persones amb què es relacionen, i com saben que s’han sentit així, fer un calendari setmanal i fer emoticones amb cares que expressin emocions i els nens així podran expressar-se a com s’han sentit cada dia , proposar alternatives de comportament, etc. La creativitat és el nostre únic límit si sabem què volem aconseguir.
Treballar amb els nostres fills i filles de manera contínua amb les emocions farà que faciliti l’adquisició d’aquestes competències , que els ajudarà a adquirir habilitats que no només els ajudarà en el moment vital en què es troben, també els prepararà emocionalment per a l’adolescència i posteriorment per a la vida dadult.
Si estàs interessat en aquest tema i busques un psicòleg a Sabadell, contacta amb nosaltres i t’informarem sense cap compromís.
Bisquerra, R., Garcia, E., i Àngel, JC (2017). Educació emocional i benestar. Barcelona: UOC.
José R. Martín Col. Núm. 24026