Benestar emocional

Què és la intel·ligència emocional i com aconseguir-la?

Des que Daniel Goleman utilitzés al seu llibre el concepte d’intel·ligència emocional, molt s’ha escrit sobre aquest concepte. S’ha criticat fins i tot la seva manca de veracitat científica sobre aquest tema, fins i tot ell mateix va reconèixer no haver-hi evidències sobre aquest tema , però sí que és cert que, malgrat això, es pot utilitzar el terme per Entendre unes certes coses .

Què és la intel·ligència emocional?

La intel·ligència emocional és la capacitat d’una persona per gestionar de manera eficaç, la seva pròpia motivació, l’autocontrol, el maneig de les seves pròpies emocions i una cosa molt important, l’habilitat per comprendre les emocions de altres persones.

Per tant, serien habilitats ambidireccionals, enfocades cap a un mateix i cap a les altres persones. Quan aquestes habilitats estan disponibles en una persona, aquesta pot tenir la capacitat d’entendre què li està succeint i perquè, per la qual cosa podrà tenir una bona gestió emocional de la seva vida. Quan aquesta habilitat s’enfoca cap als altres, serà capaç d’ entendre el perquè del comportament i les emocions de les altres persones, podent així comprendre i adaptar la seva conducta en conseqüència.

Un exemple de la gestió d’aquestes habilitats és quan ens trobem davant d’una situació d’estrès alargat, si som capaces d’entendre què ens està succeint, què sentim i perquè, serem capaces de gestionar d’una manera molt més eficient les nostres emocions. Si vols gestionar de manera més sana l’estrès i l’ansietat, pots contactar amb nosaltres.

Quins són els 4 tipus d’intel·ligència emocional?

Encara que hi ha escrits on s’esmenten més tipus d’intel·ligència emocional, Daniel Goleman descriu inicialment 4 tipus : l’autoconsciència , referida a la capacitat per a comprendre allò que sentim; l’automotivació , definida com la capacitat de reposar-nos i licitar el nostre ànim davant una situació de dificultats; l’empatia , que explica la capacitat de comprendre i sentir les emocions dels altres, i les habilitats socials , la qual intenta explicar la manera com ens comuniquem i relacionem amb les altres persones.

Com podem desenvolupar la intel·ligència emocional?

La vida sol portar-nos a un ritme de vida que ens fa difícil aturar-nos. Viure a la inèrcia és una cosa molt habitual i fins i tot arriba a ser funcional a la societat en què vivim, però aquest fet pot portar-nos a una cosa tan disfuncional com no parar. Per desenvolupar la nostra intel·ligència emocional hem de parar i fer una mirada feia nosaltres mateixos, preguntar-nos, sentir-nos, comprendre’ns, per així comprendre’ns. D’igual manera, podem mirar cap als altres i preguntar-nos el perquè del comportament i emocions de les altres persones per així obtenir un major enteniment d’elles.

4 Tips per millorar la intel·ligència emocional.

  • Permet-te relaxar-te , no fer res i mira cap a tu, permet-te sentir el que sents, a quina part del cos i com s’estan expressant les emocions a la teva vida.
  • Pregunta’t. Un cop t’hagis permès parar i hagis sentit el que sents, pregunta’t què és el que estàs sentint i per què és així. Preguntar-nos per saber sembla una cosa bàsica, però no sempre ho fem. Hem de saber per què sentim el que sentim per poder fer alguna cosa sobre aquest tema.
  • Cercar opcions. Podem fer alguna cosa? Podem cercar alternatives de comportament una vegada sabem què ens passa i per què ens succeeix. La intel·ligència emocional serveix per millorar la gestió emocional, per la qual cosa una vegada elaborat el procés podem analitzar si es poden canviar unes certes coses (no sempre es pot ni és deu)
  • Mira cap als altres. Pots fer aquest procés amb els altres. Les persones actuen com actuen per algun motiu. Ser capaç de comprendre el comportament i les emocions dels altres ens farà millorar la nostra intel·ligència emocional cap a les altres persones i alhora, cap a nosaltres mateixos.

Post relacionats:

Contacta amb els nostres psicòlegs:

Adreça:
Carrer de Blasco de Garay, 84, 08202 Sabadell, Barcelona

Correu electrònic:
[email protected]

Telèfon (WhatsApp): 620 03 90 45