L’educació emocional és un concepte relativament nou que intenta promoure el desenvolupament en els nens de les competències emocionals bàsiques, per tal de potenciar el benestar personal i social.
Què volem aconseguir?
Els objectius de l’educació emocional són: adquirir un millor coneixement de les pròpies emocions, identificar les emocions dels altres, denominar les emocions correctament, desenvolupar habilitats per a ser capaços de regular les pròpies emocions, pujar el llindar de la tolerància a la frustració,prevenir els efectes nocius de les emocions negatives, desenvolupar habilitats per generar emocions positives, desenvolupar habilitats de motivar-se un mateix i adoptar una actitud positiva durant la vida Bisquerra, García, i Àngel, JC (2017).
Aquestes competències emocionals, encara que el seu desenvolupament s’inicia en els primers anys de vida, es desenvolupen durant tota la infància i tota la vida, per tant, no és una meta a la qual arribar i assolir, sinó un objectiu a treballar durant tota la vida, encara que el més saludable hauria de ser començar a desenvolupar-les en el transcurs de la infància.
Tot i que l’objectiu de l’educació emocional seria poder implantar-se a les escoles (com ja està passant en molts països) i treballar-la com una assignatura més (l’escola no ha de culturitzar només sinó també educar persones), el treball de l’educació emocional també ha de realitzar-se a l’àmbit de la família, aspecte que hauria de ser promogut pels propis pares. ¿Per què?, per a evitar conflictes emocionals en els nens i així prevenir aspectes com: baixa tolerància a la frustració, confondre sentiments, dificultat d’identificació i expressió emocional, dificultat en les relacions socials i familiars, problemes d’autocontrol, problemes d’autoestima, problemes de comportament, etc. Bisquerra, García, i Àngel, J.C. (2017).
Com podem ajudar?
Però com poden els pares ajudar a que els nens i nenes desenvolupin les seves competències emocionals? Treballant amb les emocions. Quan els nens i nenes arribin a casa podem preguntar-los com els ha anat el dia, i sobre els successos que expliquin demanar com s’han sentit en aquestes situacions, demanar que dibuixin el que ha passat i com els ha fet sentir i com es reflecteix això en el dibuix. Preguntar-los sobre les emocions dels seus altres companys i persones amb les quals es relacionen, i com saben que s’han sentit així, fer un calendari setmanal i fer emoticones amb cares que expressin emocions així els infants podran expressar-se com s’han sentit cada dia , proposar-los alternatives de comportament, etc. La creativitat és la nostra única limitació si sabem el que volem aconseguir.
Treballar amb els nostres fills i filles de manera contínua amb les emocions farà que faciliti l’adquisició d’aquestes competències, les quals els ajudarà a adquirir habilitats que no només els ajudarà en el moment vital en què es troben, també els prepararà emocionalment per a l’adolescència i posteriorment per a la vida adulta.
Si estàs interessat en aquest tema i busques un psicòleg a Sabadell, contacta amb nosaltres i t’informarem sense cap compromís.
Bisquerra, R., García, E., i Ángel, J. C. (2017). Educación emocional y bienestar. Barcelona: UOC.
José R. Martín Col. N.º 24026