Les habilitats socials són totes aquestes competències o habilitats que posseeixen les persones amb la finalitat de millorar les seves relacions interpersonals. Existeixen molts tipus d’habilitats socials i totes són útils per a la convivència diària i per a entorns més professionals. Tenir unes o altres més desenvolupades pot derivar de la personalitat de la persona o de les seves capacitats cognitives, però avui per avui també es pot aprendre a desenvolupar habilitats socials i, de fet, moltes persones ho fan.
Vivim en un món social i cada vegada resulta més necessari comunicar-se apropiadament. Fins i tot els equips de Recursos Humans estan començant a valorar les habilitats socials com una capacitat essencial en els perfils que contracten. Si no saps molt bé el que són les habilitats socials encara, no et preocupis! A Centre Insight et donarem alguns exemples.
Què són les habilitats socials i per a què serveixen?
Quan parlem d’habilitats socials ens estem referint a les conductes o hàbits que tenen els éssers humans a l’hora de relacionar-se amb els altres. És a dir, és la manera de gestionar una interacció, sigui una conversa, una reunió o un conflicte.
Generalment, cada societat té les seves pròpies conductes, ja que per les diferències culturals alguns gestos no s’aprecien de la mateixa manera a tot el món. Per tant, és difícil definir amb exactitud patrons universals a seguir, però bàsicament tenir habilitats socials consisteix a complir objectius comunitaris, prioritzant la comunicació i les emocions de cada persona.
Quines són les habilitats socials bàsiques?
Les habilitats socials es poden dividir en diferents grups. Hi ha algunes més bàsiques, que fan referència a aspectes quotidians com saludar i donar les gràcies, i altres específiques de l’aspecte emocional, que es consideren avançades i afectives.
Alguns exemples d’habilitats socials més importants són:
Saber escoltar
Potser perquè vivim en un món regnat per la immediatesa i plagat d’estímuls, tenir la capacitat d’escoltar amb atenció als altres s’ha convertit en un bé molt important, tant per les persones com per les empreses. De la mateixa manera que tots volem explicar-li els nostres problemes a aquest amic que sabem que ens escoltarà, entenent de veritat el que estem expressant, volem envoltar-nos de persones que tinguin aquesta mateixa capacitat a l’entorn laboral, perquè saber escoltar als altres al final es tradueix en una millor comprensió de les seves necessitats i, per tant, en una capacitat efectiva de donar-li els resultats que espera.
Empatitzar
No sols és important saber escoltar el que diuen els altres, sinó aconseguir empatitzar amb els seus problemes. Sempre es diu que cada persona és un món i és cert. Cada món té les seves guerres i tenir la capacitat d’empatitzar amb aquelles que sofreixen els altres ens tornarà més tolerants. Com que saber empatitzar consisteix a comprendre els sentiments dels altres, fent-ho entendrem millor per què fan el que fan i ens estalviarem malentesos.
A més, tenir empatia té connotacions positives en l’àmbit emocional, ja que entendre que tots sofrim d’alguna manera aconseguirà que ens sentim més còmodes amb els nostres propis problemes i ens ajudarà a comprendre que els altres no tenen per què saber el que sentim si no ho diem. És a dir, tenir empatia augmenta la nostra capacitat d’expressar desitjos propis, que és una altra habilitat social realment important.
Gestionar les pors
Una habilitat social molt important és saber gestionar les pors que tenim. A totes les persones els aterreix alguna cosa i, generalment, la por no desapareix. Simplement s’aprèn a viure amb ell. Per això és important saber gestionar la por, perquè no ens paralitzi i impedeixi que ens relacionem, ja sigui a l’hora d’anar a una festa, per fer un viatge sol o per a realitzar una presentació important davant inversors a l’oficina.
Presa de decisions
Una de les habilitats socials més valorada és la capacitat de lideratge, però realment quan parlem de lideratge ens referim a un conjunt d’habilitats socials, entre elles l’escolta activa i la presa de decisions. Saber decidir en una situació concreta sol ser una qüestió de tenir la capacitat de veure les coses amb perspectiva, és a dir, poder empatitzar, valorar diferents aspectes i decidir confiant en tu mateix. Evidentment, ningú està segur de si ha pres la decisió correcta, però és important creure que sí i transmetre aquesta sensació a la resta, especialment en entorns laborals.
Centri Insight, el teu suport psicològic i emocional de confiança
Moltes vegades ens costa desenvolupar o reforçar les nostres habilitats socials a causa d’una fòbia social. Si vols saber si aquest és el teu cas, a Centre Insight comptem amb professionals psicològics centrats en aquesta àrea. Som experts en teràpia per a adults i oferim teràpia en línia i presencial. Contacta amb nosaltres! Estarem encantats d’ajudar-te.